بزن بریم
منوی دسته بندی

خوراکی برای لاغری

خوراکی برای لاغری

برای دریافت رژیم غذای سالم کاهش وزن اینجا کلیک کنید

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دانه‌های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می‌شوند.

افزودن دانه‌های تخم کتان به رژیم غذایی روزانه سبب افزایش سلامتی قلب و سلامت سیستم گوارش می‌شود، از طرفی این دانه‌ها سبب کنترل وزن شده و پیشگیری‌کننده از سرطان نیز می‌باشند.

خواص درمانی تخم کتان (Flaxseed)

تخم کتان (Flaxseed) خوراکی و دارویی است که در قرن های متوالی در طب سنتی مدیترانه ای بعنوان دارو استفاده می شود. روغن تخم کتان نیز از محصولات همین ماده خوراکی بوده و حاوی بخشی از خواص و فواید تخم کتان می باشد.

تخم کتان حاوی ریزمغذی های زیادی همچون فیبر خوراکی، منگنز، ویتامین B1 و اسیدچرب ضروری آلفالینولینک اسید که به امگا 3 معروف است، می باشد. 

تخم کتان نتنها منبعی سالم از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر میباشد، بلکه تحقیقات جدید نشان میدهند که تخم کتان می تواند به کاهش خطر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک نماید.

خواص درمانی تخم کتان

خواص و فواید درمانی تخم کتان هنوز کاملا شناخته شده نیست و هنوز تحقیقات بیشتری برای آشنایی با همه خواص و فواید آن لازم می باشد. بااینحال بعضی از خواص آن شامل:

  • کاهش کلسترول خون – تحقیقات نشان داده که سطح کلسترول خون در مردانیکه از تخم کتان در رژیم غذاییشان استفاده کرده اند کاهش یافته است. همچنین درصورت مصرف زیاد این ماده خوراکی (روزانه 38 تا 60 گرم) میزان تری گلیسیرید خون نیز کاهش پیدا می کند.
  • محافظت دربرابر سرطان – مصرف تخم کتان ممکن است بتواند به فرد برای مقابله و محافظت از خود در برابر سرطان هایی از جمله سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ (کولون) و سرطان پستان کمک نماید. بنظر می رسد تخم کتان بتواند در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کرده و همچنین می تواند جلوی ایجاد رگهای خونی جدید توسط تومورها را بگیرد. یکی از تحقیقات جدید نشان داده که تخم کتان یک خوراکی ایمن بوده و به فرد در مقابله با سرطان پروستات کمک می نماید.
  • پیشگیری از گر گرفتگی – نتایج یکی از تحقیقاتی که درباره تخم کتان انجام شده نشان می دهد که تخم کتان می تواند از گرگرفتگی در زنان یائسه پیشگیری کرده و همچنین تاثیرات خوبی برروی سلامت عمومی آنها نیز داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که روزانه 40 گرم تخم کتان مانند مانند درمان هورمونی برای بهبود گرگرفتگی و عرق کردن های شبانه مفید بوده و همچنین برای بهبود یبوست نیز مفید است.
  • بهبود قندخون – مدارک نشان می دهند که مصرف روزانه تخم کتان به مردان و زنان چاق که در مرحله پیش از دیابت هستند برای پایین آوردن قند خون کمک می کند.
  • بهبود عملکرد کلیه – مدارک نشان میدهند که تخم کتان در افراد مبتلا به بیماری لوپوس باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. بااینحال درصورتیکه مبتلا به بیماری لوپوس هستید قبل از مصرف تخم کتان با پزشکتان مشورت نمایید.

توجه داشته باشید که هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر و جامع تری درباره تاثیر تخم کتان برروی بیماری های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیابت لازم می باشد.

برای دریافت رژیم غذای سالم کاهش وزن اینجا کلیک کنید

* دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول می‌باشد.

* دارای چندین نوع آنتی‌اکسیدان قوی از جمله لیگنان است. از آنجایی که تخم کتان یک ماده گیاهی است، یکی از بهترین منابع لیگنان‌ها می‌باشد.

* حاوی اسیدهای چرب امگا- 3 بوده و از این رو ضد التهاب می‌باشد. تخم کتان یکی از منابع غنی گیاهی است که دارای امگا-3 گیاهی به نام آلفالینولنیک اسید (ala) می‌باشد. بعد از روغن تخم کتان، روغن کانولا بیشترین میزان ala را دارا است.

دمنوش تخم کتان برای لاغری

علاوه بر آنچه در بالا در خصوص خواص تخم کتان برای کاهش وزن بیان شد، در اینجا می خواهیم شما را با دمنوش تخم کتان آشنا سازیم، که می تواند در کاهش وزن و لاغر شدن به شما کمک نماید. در اصطلاح طب سنتی، تخم کتان دارای طبع گرم و خشکی بوده و می توانید صبح، هنگام صبحانه از آن استفاده کنید. دمنوش تخم کتان می تواند به شدت در افزایش سوخت و ساز بدن موثر باشد. همچنین این دمنوش اشتها را کاهش می دهد بنابراین غذا و کالری کمتری مصرف خواهد کرد.

طرز تهیه دمنوش تخم کتان برای لاغری: یک قاشق پودر تخم کتان را در قوری ریخته و آب با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید

برای دریافت رژیم غذای سالم کاهش وزن اینجا کلیک کنید

افرادی که دارای روده التهابی و تحریک‌پذیر می‌باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند.

تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.

از طرفی افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند اندومتریوز، تخمدان پلی‌کیستیک و فیبرویید می‌باشند، نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

محققان اظهار می‌دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

اگر تخم کتان را به عنوان یک دارو مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

چند پیشنهاد

* به هنگام خوردن صبحانه، آن را به شیر و کورن‌فلکس خود اضافه نمایید.

* به هنگام صرف ناهار، دانه‌های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.

* آن را با آب‌میوه مخلوط کرده و میل نمایید.

* آن را به انواع سالادها و یا سوپ‌ها بیفزایید.

* آن را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.

برای دریافت رژیم غذای سالم کاهش وزن اینجا کلیک کنید

* آن را به سس گوجه‌فرنگی و یا آب انواع گوشت‌ها اضافه کرده و میل نمایید.

* آن را به گوشت چرخ‌کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و یا کباب درست کنید.

محمد حسین زارع خورمیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *