بزن بریم
منوی دسته بندی

درمان قوی برای فشار خون

درمان قوی برای فشار خون

برای دریافت رژیم و اصلاح تغذیه ویژه فشار خون اینجا کلیک کنید

اگر به طور مزمن، فشار سیستولی فردی بزرگسال بیشتر از 140 میلی متر و فشار خون سیستولی بیشتر از 90 میلی متر جیوه باشد به آن فشار خون بالا اطلاق می شود. پرفشاری خون به دو گروه طبقه بندی می شود؛ پرفشاری اولیه و پرفشاری ثانویه.
پرفشاری اولیه:این نوع فشار خون بالا در میان مردم بسیار شایع است و تقریبا 90 درصد بیماران به این نوع فشار خون مبتلا هستند. افراد مبتلا معمولا در سنین بالا قرار دارند. تاکنون دلیل کاملا مشخصی برای ایجاد این بیماری شناخته نشده است؛ ولی محققان می گویند سابقه بیماری در خانواده، عوامل محیطی، سبک بد زندگی، افزایش وزن، خوردن غذاهای پرنمک طی سالیان دراز، مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به پرفشاری خون را بالا می برد.
پرفشاری ثانویه: این نوع بالارفتن فشار خون ربطی به سن و… ندارد؛ بلکه نشانه وجود بیماری دیگری در بدن است. نارسایی کلیه، کم کاری تیروئید، بیماری های غدد، بیماری های قلبی ـ ریوی، بعضی از داروها و… باعث پرفشاری ثانویه می شود.

یکی از نشانه‌های اطمینان از سلامت بیماران اندازه‌گیری فشار خون است؛ فشار خون طبیعی هر انسانی باید ۸۰/ ۱۲۰ باشد یا به عبارت دیگر، فشار بزرگ یا سیستولی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه و فشار کوچک یا دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

البته فشار خون همه افراد دقیقا ارقام گفته‌شده نبوده و ممکن است کمی این ‌طرف یا آن‌طرف‌تر باشد. اندکی کمتر یا بیشتر بودن فشار خون همیشه به معنای بیماری نیست و جزئی از فیزیولوژی بدن فرد محسوب می‌شود، اما در علم پزشکی میزانی برای پرفشاری خون وکم‌فشاری خون تعیین کرده‌اند.

علت فشار خون چیست؟

علت‌های بسیار زیادی برای بروز فشار بالا وجود دارد. این عوامل به دو دسته قابل کنترل و غیر قابل کنترل تقسیم بندی می‌گردند:

عوامل غیر قابل کنترل

  • سن: خطر فشار بالا با افزایش سن ارتباط مستقیم دارد. در اوایل سن میان‌سالی فشار بالا در مردان معمول است. در زنان نیز این بیماری بعد از یائسگی بروز می‌کند.
  • نژاد: فشار بالا در سیاه پوستان رایج‌تر است و آنان در سنین پایین‌تری نسبت به سفید پوستان دچار این بیماری می‌گردند.
  • سابقه خانوادگی: فشار بالا در افرادی که خانواده آن‌ها سابقه این بیماری را داشته، بیشتر است.

عوامل قابل کنترل

  • چاقی یا اضافه وزن
  • عدم تحرک
  • استعمال دخانیات
  • مصرف الکل
  • مصرف بیش از اندازه نمک (سدیم) در غذاها
  • پتاسیم کم در غذاها: پتاسیم به حفظ تعادل سدیم در سلول‌های بدن کمک می‌کند. چنان چه پتاسیم کافی دریافت نکنید، سدیم بالایی در خون انباشته می‌شود.
  • مصرف بسیار پایین ویتامین D: مصرف کم ویتامین D در رژیم غذایی می‌تواند منتهی به فشار بالا شود. ویتامین D در تولید آنزیمی توسط کلیه که فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد نقش دارد.
  • استرس: سطح بالای استرس می‌تواند به صورت ناگهانی و موقتی فشار را افزایش دهد. چنان چه سعی دارید با پُرخوری، مصرف الکل و یا استعمال دخانیات بر استرس خود غلبه کنید، تنها مشکلات خود را با فشار بالای خون افزایش خواهید داد.
  • بیماری‌ها و شرایط خاص: برخی شرایط مزمن نیز خطر فشار بالای خون را افزایش می‌دهد مانند کلسترول بالا، دیابت، بیماری کلیه و تنگی نفس هنگام خواب.
  • بارداری: گاهی اوقات بارداری نیز می‌تواند منجر به فشار بالا شود. فشار خون بالا در دوران بارداری پره اکلامپسی یا همان مسمومیت حاملگی نامیده می‌شود و معمولا از نیمه دوم بارداری به بعد شروع می‌شود. البته در بیماری پره اکلامپسی مادران باردار غیر از فشار بالا، دفع پروتئین از ادرار هم دارند. پره اکلامپسی بیماری خطرناکی است و اگر درمان نشود باعث مرگ مادر و جنین خواهد شد. از علامت های شایع آن ادم (تجمع مایع در بافت و تورم اندام) در اندام ها، بخصوص اندام تحتانی، سردرد، تاری دید و در مواقع شدید تشنج و اختلال هوشیاری و نهایتا مرگ است.
  • عوارض فشار خون بالا چیست؟

    • برای دریافت رژیم و اصلاح تغذیه ویژه فشار خون اینجا کلیک کنید

      در برخی موارد فشار بالا می‌تواند باعث خون‌ریزی مغزی ‌شود.

    • انسفالوپاتی ناشی از پرفشاری خون که در اثر التهاب و نارسایی مغز ایجاد می‌شود و مشخصه‌های آن سردرد و کاهش سطح هوشیاری (گیجی یا خواب آلودگی) است.
    • ادم پاپی (تورم دیسک اپتیک یا اختلالات متوسط تا شدید در عروق شبکیه چشم) و خون‌ریزی و ترشحات التهابی ته چشم
    • درد قفسه ‌سینه که می‌تواند نشانه صدمه به ماهیچه قلب (با احتمال بروز سکته قلبی) یا در برخی مواقع نشانه پارگی آئورت، پارگی دیواره داخلی آئورت باشد.
    • ادم ریه که به التهاب بافت ریه گفته می‌شود و علت بروز آن نارسائی بطن چپ است که این نارسایی به دلیل ناتوانی بطن چپ قلب در پمپاژ کافیِ خون از ریه‌ها به داخل سیستم شریانی می‌باشد. تنگی نفس، سرفه و رگه‌های خونی در خلط از نشانه‌های مشخص ادم ریه هستند.

    دیگر عوارض فشار خون بالا شامل: خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است.

    عواملی که در روش زندگی منجر به کاهش فشار می‌شوند عبارتند از:

    • اجتناب از هرگونه مصرف تنباکو (سیگار، قلیان و…) و مواد مخدر
    • حفظ وزن طبیعی بدن
    • کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی تا زیر ۶ گرم نمک طعام یا زیر ۲٫۴ گرم سدیم در روز
    • انجام منظم ورزش‌های ایروبیک نظیر تند راه رفتن تا ۳۰ دقیقه در روز و در اکثر روزهای هفته
    • محدود کردن مصرف الکل

    افرادی كه از فشار بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی یا كنسرو شده، سس‌ها و كنسرو لوبیا كه سرشار از سدیم هستند، پرهیز كنند. در طبخ به جای كره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و كانولا استفاده كرد. مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های كولا و شكلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

    تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می‌تواند در کنترل فشار موثر بوده و خطر عوارض ناشی از آن را بر سلامتی کاهش دهد. با این حال، درمان دارویی غالباً برای افرادی که تغییر روش زندگی در آنها بی تاثیر بوده و یا کافی نبوده است، ضروری می‌باشد.

    برای دریافت رژیم و اصلاح تغذیه ویژه فشار خون اینجا کلیک کنید

    داروهای گیاهی برای درمان فشار خون

    • کنجد سبب کاهش فشار می‌شود.
    • دم‌ کرده برگ زیتون، فشار را پایین می آورد. 20 عدد برگ زیتون را داخل 300 گرم آب ریخته و آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید؛ سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.

    راه‌های کاهش و درمان فشار خون + علت و علائم فشار خون - دم کرده برگ زیتون

    • تخم کرفس در طول قرن‌ها، در سراسر جهان کاربردهای دارویی داشته است. تخم کرفس در کاهش شدید فشار خون نقش دارد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و باید به مدت 10 تا 20 دقیقه خوب دم بکشد. روزی 2 فنجان میل کنید. اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید.

    راه‌های کاهش و درمان فشار خون + علت و علائم فشار خون - دم کرده تخم کرفس - چای تخم کرفس

    • جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشار بالای خون می‌شود.
    • میوه های سرشار از پتاسیم مانند موز، پسته و پرتقال برای مبتلایان به فشار بالا مفید است.
    • به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:1 – مصرف  آب  سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.2 – مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار  به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

      3 – مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

      4 – تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، بیشتر است.

      5 – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.

      6 – با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.

      7 – نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

    • برای دریافت رژیم و اصلاح تغذیه ویژه فشار خون اینجا کلیک کنید

      8 – از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.

      9-از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید.

      10 – چای، قهوه  و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای  ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.

      11 – از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و…)، پودر سیر  و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

      12 – موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید.

      13 – مغز‌ها  و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

      14 – حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

      15 – از استرس  بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

      16 – هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

      17 – ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه?سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

      18 – از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و… به جای نمک استفاده کنید.

      19 – سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید.

      امید است با راهکارهای تغذیه ‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

      عواملی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌ شوند:

      * استرس:

      هنگامی که در وضعیتی فوق ‌العاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و… قرار می ‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با یک سری تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌ کند که یکی از مهم‌ترین آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک یک سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشار خون و رسیدن خون اکسیژنه به عضلات و مغز می ‌شود.

      * نمک:

      ثابت شده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک  بالاست، بیشتر است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی پایه‌ ای برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سال های بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح مناسب کافی نیست و کمی منجر به بهبودی می ‌شود.

      یک قاشق چای خوری نمک حاوی 2300 میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده ی روزانه را تشکیل می ‌دهد.

      * سیگار:

    • برای دریافت رژیم و اصلاح تغذیه ویژه فشار خون اینجا کلیک کنید

      با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیک تا 25 میلی ‌متر جیوه افزایش می ‌یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.

      * تصلب شرایین (سخت ‌شدن دیواره رگ‌ها):

      تصلب شرایین علت اصلی پرفشاری مزمن خون است که عامل شروع آن، آسیب به جدار داخلی عروق است و به دنبال رسوب کلسیم، کلسترول و فیبرین و… در جدار عروق رخ می ‌دهد.

      * چاقی:

      فشار خون بالا در افراد چاق،  دو برابر افرادی که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن طبیعی هستند، شایع ‌تر است. در این موارد، کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک می‌ کند.

      صدف کوه‌کن- کارشناس تغذیه

محمد حسین زارع خورمیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *