بزن بریم
منوی دسته بندی

رقیق کننده خون و جایگزین اسپرین

رقیق کننده خون و جایگزین آسپرین

مقدمه

یکی از اختلالات شیوع یافته میان افراد غلظت خون است که به دنبال آن بیماری های دیگر را در پی دارد. براساس

دکترین طب پایه خون در حالت طبیعی به هر نقطه ای از اندام بدن که وارد می شود، به همان عضو تبدیل خواهد شد.

تعریف غلیظ خون

تعریف غليظ خون

غلیظ خون به معنای غلظت سلول‌های خون، پلاکت‌ها، پروتئین‌ها، وجود نشاسته و سایر عوامل در خون است. این مفهوم به طور عمومی به غلظت و ترکیب سلول‌ها و مواد دیگر در خون اشاره می‌کند

مشکلات غلیظ خون می‌توانند در اثر افزایش غلظت پلاکت‌ها و پروتئین‌ها در خون رخ دهند.

1. پلی‌سیتمیا: وقتی‌که غلظت پلاکت‌ها در خون بالا رفته و به شدت تشدید شود، می‌تواند منجر به ایجاد پلی‌سیتمیا شود. این امر ممکن است باعث ایجاد خونریزی طولانی مدت، تشکیل خون‌گرم و یا تشکیل لخته‌های خون در عروق کوچک شود. 2. انسداد عروق: غلیظ خون و تشدید پلاکت‌ها می‌تواند منجر به انسداد عروق شود. این امر ممکن است باعث کاهش جریان خون در عروق و ایجاد مشکلاتی مانند آنژین صدری، سکته مغزی و کمبود اکسیژن در اعضا شود. 3. کاهش تولید سلول‌های خون سفید: در برخی موارد، تشدید غلیظ خون ممکن است باعث کاهش تولید سلول‌های خون سفید شود. این می‌تواند با

رقیقی خون باید چگونه باشد

خون نه باید غلیظ باشد، نه بیش از حد رقیق، چرا که خون رقیق به دلیل حالت سیال بودن اندام ها را گرسنه نگه داشته و فرصتی برای جذب باقی نمی گذارد و در صورت غلیظ بودن نیز به دلیل غلظت شدید به خوبی از طریق اندام ها جذب نمی شوند و اگر هم جذب شود  به خوبی نمی توانند توسط اندام ها هضم شده و مورد استفاده قرار گیرند.

علایم غلیظی خون

خون غلیظ آن چنان فشرده است که نیاز به رطوبت بیشتر و جذب آب دارد و به همین دلیل است که اندام هایی مانند کبد سعی در جذب بیشتر آب از معده می کنند که یکی از علامت های آن عطش و میل شدید به نوشیدن مایعات می باشد.

عوارض غلیظی خون

مهمترین موضوع رقیق کردن خونی است که غلظت آن از حد طبیعی بالاتر رفته است.

سکته ها اغلب از فشار خون بالا بوجود می آید، بالا رفتنی که منجر به پارگی مویرگ شده و خون از مویرگ بیرون تراویده و سکته را ببار می آورد؛ در درمان فوری و در درمان های غیر فوری زالو درمانی سریعاً خون را رقیق می نماید. از آن جا که رقیق کننده های شیمیایی از عوارض خطرناکی بر خوردار هستند

عوارض آسپرین


طبق مستندات و اعترافات دانشمندان و پزشکان غربی آمار خسارت‏های پزشکی تکان دهنده است. کمترین دارو مانند استامینوفن و آسپیرین خود زمینه‏ ساز سرطان‏ها و سیروزهای کبدی هستند. آسپیرین که برای رقیق کردن خون بکار می‏رود و پیشگیری از سکته‏ های مغزی، خود باعث خشکی مویرگ‏ها شده و موجب سکته می‏شوند. این در حالی است که ده‏ها مورد برای رقیق کردن خون در اختیار مردم می‏باشد.
در مطالعات بالینی نشان داده شده است که آسپیرین سبب کاهش خطر حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود چرا که مانع چسبندگی پلاکت‌ها می‌گردد.
چنین است که مصرف آسپیرین در دستور کار پزشکان قرار می‌گیرد بدون آن که فکر کنند عوارض مصرف این دارو چیست؟ آیا مواردی بهتر برای مصرف جایگزین وجود ندارد؟
اولاً افراد زیر 21 سال نباید آسپیرین مصرف کنند بخصوص اگر همزمان بیماری آنفولانزا بروز کند خطر بالایی برای ایجاد بیماری بسیار جدی بنام سندرم ری (سندرم رِی، یک اختلال بسیار نادر اما جدی است که باعث ایجاد تورم در کبد و مغز می‌شو)بیمار را تهدید می‌کند.
آسپیرین را اگر بیماری نتواند تحمل کند داروی دیگر بنام پلاویکس را جایگزین می‌کنند که آن هم موجب جلوگیری از چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود.
وقتی برای کاهش غلظت خون از آسپیرین و سایر داروهای ضد غلظت خون استفاده می‌شود، درست است که غلظت خون را کاهش می‌دهد اما:
أ‌-    موجب غلبه مزاج خشک در اندام‌ها و در عروق بویژه عروق مویرگی شده و باعث نازکی و شکنندگی دیواره عروق گشته و خود زمینه افزایش بیماری سکته‌های مغزی را در فشارخون بالا فراهم می‌سازد.
ب‌-     از طرف دیگر مصرف داروی آسپیرین به همراه تعدادی دیگر از داروهای رایج شیمیایی زمینه ساز بیماری‌های کبدی است.
ت‌-     علاوه بر آن وقتی برای کاهش غلظت خون از داروی آسپیرین یا موارد مشابه استفاده می‌شود جای داروهای طبیعی بدون عوارض و بسیار مفید دیگر پر می‌شود. اذهان عمومی تصور می‌کنند که مصرف آسپیرین به عنوان یک داروی شفابخش و بدون عارضه باعث طول عمر آنان می‌گردد.
ث‌-     برای جلوگیری از چسبندگی پلاکت‌ها عارضه چسبندگی خون را که در طب ایرانی کشورتان هزاران سال است بدان پرداخته مطالعه کرده و بکار بندید. ده‌ها داروی غذایی ساده می‌تواند مانع چسبندگی خون گردد که نام آنها در در قسمت مرقق ها و رقیق کننده ها گفته شده است.

عوامل غلیظ کننده و رقیق کننده خون

مهمترین عوامل غلیظ کننده خون مصرف داروهای شیمیایی شامل: تمام آنتی بیوتیک ها، کورتون ها، شیمی درمانی، پرتو درمانی و داروهای آنتی هیستامین و ضد حساسیت میباشد.
همچنین غلیظ کننده های مشهور غذایی عبارتند از: دل، قلوه، جگر سیاه، گوشت کنسرو شده یا خشک شده، سرخ کردنی ها، گوشت گاو، افراط در مصرف کباب، روغن مایع و جامد، سوسیس و کالباس ، چیپس، پفک و انواع فست فودها، نان های کم سبوس و بدون سبوس مانند نان ساندویج، خمیرهای پیتزا و….
مصرف سرخکردنی و فست فودها و غذاهای فشرده را نیز منجر به غلظت خون دانست

راه های طبیعی رقیق کننده خون

عواملی که موجب از بین رفتن غلظت خون و سبب رقیق شدن خون می شوند و  رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای لطیف و رقیق خون برخی از میوه های مرطوب شامل: هندوانه، خربزه، طالبی، گرمگ، مرکبات، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلوی بخارا، آلوچه درختی، تمشک، شاه توت، توت سیاه، توت فرنگی، لیموترش، لیمو شیرین، انار، انبه، گوجه فرنگی، می باشد. و گیاهان دارویی رقیق کننده خون با مزاج های مختلف شامل: کاسنی، شاه تره، آویشن، نیلوفر، خارشتر، خارخسک، اسفرزه، قدومه، تخم شربتی، چای مکه، زرشک دارویی است.

شیوه های دیگر تأثیر گذار در کیفیت خون: آب و هوای معتدل خون را رقیق و آب و هوای خشک و گرم وخشک و سرد خون را غلیظ می کند.

خواب کافی خون را نرم و رقیق و بی خوابی خون را خشک و در نتیجه غلظت و رسوبات و تنگی در عروق ایجاد می کند. استرس و نگرانی، غم و غصه خون را خشک و غلیظ می کند و کبد را به سختی و دشواری و سوء مزاج می کشاند. ورزش متناسب با جسم خون را از غلظت دور و رقت مناسب می بخشد، تحمیل ورزش و کار شدید بر بدن خون را غلیظ می کند.  همچنین پاکسازی و تعدیل مزاج از طریق منضج و مسهل که از شیوه های درمانی طب سنتی است؛ حجامت را در پیشگیری از غلظت خون و زالو درمانی را در درمان آن همراه با پاکسازی و رژیم غذایی و داروهای رقیق کننده از تمهیدات بسیار قوی در طب سنتی ایران بیان نمود


بجای مصرف آسپیرین می توان از چندین ماده غذایی استفاده کرد که عوارض داروهای رقیق کننده شیمیایی را نداشته باشد. این مواد عبارتند از:

نسخه های طبیعی رقیق کننده خون

  • دم کرده چای مکه(چای قرمز) هر شب قبل از خواب یک فنجان
  • یک استکان آب انار تازه
  • یک استکان آب زرشک
  • یک استکان دمکرده یا عرق چای کوهی
  • یک استکان دمکرده یا عرق قرقات
  • یک استکان دمکرده یا عرق کاسنی
  • یک فنجان شربت آبلیموی تازه
  • یک استکان از عرق هایی مانند؛آویشن ، بومادران،کاکل ذرت، دم گیلاس، گزنه و امثال آن
  • یک عدد گوجه فرنگی خام متوسط هر شب قبل از خواب یک لیوان آب پرتقال یا یک استکان آب گریب فوروت
  • یک فنجان شربت آبغوره خانگی بارب انار، میزان درصد ترکیب به این شرح است: 3 استکان آبغوره خانگی را با 2 استکان رب انار را با هم مخلوط کرده و هر بار دو سه قاشق آن را با کمی آب رقیق کرده بنوشند
  •  تخم خرفه 75 گرم و اسفرزه 25گرم را با هم مخلوط و در یک کیسه نخی ببندند و با 1/5 لیتر آبغوره خانگی مخلوط کرده و 48 ساعت در هوای معمولی اتاق بگذارند ، آنگاه عصاره کشی کرده و تفاله داروها را دور بریزید و در یخچال نگهداری کرده و هر شب قبل از خواب یک استکان ان را با مقداری آب رقیق کرده و میل کنند
  • هر شب یک فنجان دمکرده یا جوشانده گل گاوزبان، سنبل الطیب، لیموی عمانی قبل از خواب میل کنند. در این دمکرده میزان سنبل الطیب نسبت به گل گاوزبان از لحاظ وزنی یا حجمی یک پنجم است و میزان لیموی عمانی به میزانی است که ترشی آن برای مصرف کننده مطلوب باشد و معده را آزار ندهد.
  • یک لیوان مخلوطی از آب سیب با آب هنداونه و آب لیمو شیرین یا آب پرتقال میخوش یا آب گریپ فوروت را باهم مخلوط کرده هر شب قبل از خواب میل کنند
  •  یک استکان آب سبزی خرفه یا حدود 50 گرم سبزی خرفه یا حدود 50 گرم سبزی خرفه تازه هر شب قبل از خواب میل کنند
  • برای رقیق نگاه داشتن خون ده ها گیاه و ده ها داروی شناخته شده دیگر در طب سنتی وجود دارد که در کنار روش های ویژه آزموده در طب ایرانی بدون عوارض منفی می تواند بسیار مفید واقع شود بطور کلی داروها و روش های طب پایه از هر نوع سکته جلوگیری به عمل خواهد آورد

 گیاهان و ادویه های رقیق کننده خون

یک نوع رقیق کننده خون، ماده ای به نام سالیسیلات (Salicylates) است که مانع جذب ویتامین K در بدن می شود. ویتامین K نقش مهمی در لخته شدن خون در بدن دارد. یکی از معروف‌ترین رقیق کننده‌های خون آسپرین است اما بیشتر مواد غذایی مانند طعم‌دهنده‌ها و مواد نگه‌دارنده نقش سالیسیلات را دارند. مواد غذایی که سرشار از این ماده است شامل ادویه، میوه، میوه خشک، میوه مغزدار، مواد طعم‌دهنده و نگه‌دارنده است.

 گیاهان و ادویه‌های سرشار از سالیسیلات برای رقیق کردن خون


* پودر کالری
* پودر فلفل قرمز
* زنجبیل
* دارچین
* شوید
* آویشن
* مرزنگوش
* زردچوبه
* شیرین بیان
* کلم
* نعناع
* سیر
* پیاز
* روغن زیتون
* کلم بروکلی
* گلم کلم
* کاهو

 میوه های سرشار از سالیسیلات برای رقیق کردن خون


* کشمش
* آلو
* گیلاس
* زغال اخته
* انگور
* توت فرنگی
* نارنگی
* پرتقال

 مواد دیگری که سالیسیلات دارند عبارتند از:


* آدامس
* عسل
* سرکه

اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی چرب و ویتامین E رقیق کننده طبیعی خون است:

منابع خوب ویتامین E عبارتند از:
* بادام درختی
* گردو
* فندق
* بادام زمینی
* پسته
* روغن ذرت
* روغن بادام زمینی
* روغن آفتاب گردان
* روغن نخل
* روغن کنجد
* نخود
* عدس
* برنج
* گندم
* لوبیا
* جو

باید توجه داشته باشید که هر فردی نیاز به غذاهای رقیق کننده خون ندارد به عنوان مثال افرادی که داروهای ضد لخته شدن مصرف می‌کنند، نباید از این نوع مواد غذایی زیاد استفاده کنند زیرا که می‌تواند به فرد آسیب جدی برساند. قانون مهمی که باید برای رقیق کردن خون به آن توجه کرد، کاهش مصرف پروتئین حیوانی و چربی است.
همان طور که گفته شد مواد غذایی حاوی سالیسیلات، اسید چرب امگا۳، میزان بالای ویتامین E  و آنتی بیوتیک ها رقیق کننده طبیعی خون به حساب می آیند. البته اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف هر نوع گیاه یا ادویه برای رقیق کردن خون، با پزشک مشورت کنید.
اگر قرار است عمل شوید، جراح را از داروهایی که مصرف می کنید، آگاه کنید. زیرا در بیشتر موارد مصرف هر نوع دارو یا گیاه یا ادویه دارویی را ٢ هفته قبل از جراحی باید متوقف کرد.

گیاهان رقیق کننده ی خون,داروهای گیاهی رقیق کننده خون, غلظت خون

گیاهان یا ادویه مفید برای رقیق کردن خون عبارت است از:


دارچین: این ادویه رقیق کننده خون است و می تواند گردش خون را افزایش دهد.
شوید: اگر چه این گیاه به عنوان رقیق کننده چندان مطرح نیست اما مصرف زیاد آن همزمان با برخی داروها می تواند واکنش ایجاد کند.
سیر: قرن هاست که از این گیاه رقیق کننده خون به علت خاصیت درمانی که دارد، استفاده می شود. زمانی که سیر خام خورده می‌شود خون را رقیق کرده و در نتیجه جریان خون را تسهیل می‌کند. همچنین با تولید اکسید نیتریک، به گشادی رگ های خونی و حل شدن لخته های خون کمک می‌کند.

ریشه شیرین بیان: این گیاه نیز رقیق کننده خون است.( اگر فشار خون بالا دارید استفاده نکنید )

جینکوبیلوبا: جینکوبیلوبا علاوه بر افزایش گردش خون، مانع از لخته شدن خون می شود.

زنجبیل: اگر چه از این گیاه بیشتر برای رفع حالت تهوع استفاده می شود اما رقیق کننده قوی خون نیز به حساب می آید.

چای کوهی: این گیاه در صورت مصرف با برخی داروها به حد خطرناکی باعث رقیق شدن خون می شود.

چای سبز: ترکیب‎ EGCG ‎ چای سبز غلظت خون را ‏رقیق ‏و ثابت نگه می‌دارد و دیواره رگ‌ها نرم و انعطاف پذیر، عروق باز و جریان گردش خون منظم می شود‎.

نتیجه گیری

ما نبایددوچار بیماری غلیظ خون بشویم تا خواسته باشیم آن را درمان کنیم

می توانیم با رعایت مسایل ساده مثل برنامه غذایی مناسب نخوردن آنچه برای بدن مضر است و ورزشهای مناسب می توانیم بدن را سالم نگه داریم این یک سبک زندگی می باشد که برای همه مناسب است

اگر قرار نیست این مسائل را رعایت کنید و راه درمان طبیعی را انجام بدهد بهتر است از شیوهای رایج ستفاده کنید

منابع:
khorasannews.com
imna.ir

بازتاب آن در
خبرگزای ایمنا: محصولات گیاهی را جایگزین مسکن ها کنید.
روزنامه اصفهان زیبا: وقتی آسپیرین محکوم می شود.

جزوات آموزشی موسسه پژوهشی طب سنتی پیک شفای اصفهان

به نقل از خراسان

محمد حسین زارع خورمیزی

یک نظر

  • احسان گفت:

    سلام ممنونم عالی بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *