بزن بریم
منوی دسته بندی

رژیم های تخصصی کودک و نوجوان

رژیم های تخصصی کودک و نوجوان

اهمیت تغذیه برای کودکان و نوجوانان

مقدمه


تغذیه سالم و مناسب برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا تغذیه این گروه سنی تأثیر قابل توجهی بر رشد و توسعه جسمانی و عقلی آنها دارد. در این مقاله، توجه به اهمیت تغذیه مناسب برای کودکان و نوجوانان در رشد سالم خواهیم داشت و رژیم غذایی مناسب برای این گروه سنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رژیم های تخصصی کودک و نوجوان یک روش درست و علمی می باشد که می تواند بسیار کمک کننده باشد از این جهت که والدین بدانند چه خوراکیهای برا چه سنهای مناسب هست.

علم کاملا اثبات نموده است که تغذیه کودک دردوران نوزادی و نوپایی چقدر می تواند در سلامت روح و روان کودک در بزرگسالی موثر باشد، در حال حاضر متاسفانه این موضوع کاملا از دیده ها پنهان مانده است و علت آن هم این است که بندرت افرادی پیدا می شوند که موازی با مشخص کردن یک متخصص اطفال برای کودک خود،اقدام به شناسایی یک متخصص تغذیه هم برای فرزند خود بنمایند. متخصصین ما با در نظر گرفتن کلیه ابعاد این دوران توانسته اند برنامه های ویژه ای را طراحی و ارائه کنند که خیال شما را از جهت سلامت جسمی،رشد و کمبودهای تغذیه ای آسوده نمایند مطمئنا شما می توانید با این حس اعتماد در طول همان ماه اول، تفاوت برنامه های ما را با آنچه که تا کنون دیده و شنیده اید احساس کنید.

مراحل رشد و تکامل طبیعی کودک

Siblings, Smiling, Removing, Protective mask, Lunch

پنج مرحله مهم رشد و تکامل کودک وجود دارد

که مهمترین آن رشد جسمانی بچه است . بروز تغییرات متحیر کننده است که در آن نوزادان چند سانتی تا چند برابر در زمانِ تولد می‌شود

رشد قد و وزن در تحلیگیر نموادر رشد که بهداشت ارایه می کند قابل مشاهده می باشد

ژن‌ها نیز نقش دارند

در حالی که صدک‌های قد و وزن معمولاً در یک حوزه قرار دارند، ژنتیک نقش بزرگی ایفا می‌کند. اگر پدرش یا شما قد بلندی داشته باشید، تعجبی ندارد که قد نوزادتان در صدک نودم و وزن او در صدک پنجاهم باشد.

وزن هنگام تولد نوزاد بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله:

  1. طول مدت حاملگی: هر چه نوزاد نزدیک تر به پایان نه ماهگی متولد شود وزن بیشتری دارد. بیشترین وزن گیری نوزاد در ۳ ماه آخر حاملگی است.
  2. اندازه جثه والدین: اگر والدین به طور غیر معمول جثه ریز یا درشت داشته باشند، نوزاد هم ممکن است بزرگ تر یا کوچک تر از حد معمول متولد شود.
  3. عوارض در حین حاملگی: اگر فشار خون مادر بالا بوده و یا بیماری های دیگری در طول حاملگی داشته باشد، نوزاد ممکن است وزن تولد کم تر از معمول داشته باشد و بر عکس چنانچه مادر در طول بارداری مبتلا به بیماری قند (دیابت) باشد نوزاد او ممکن است درشت‎تر از نوزادان دیگر متولد شود.
  4. تغذیه در طول حاملگی: اگر جنینی در داخل رحم به دلیل تغذیه ناکافی مادر یا بیماری های مادر در حین حاملگی تغذیه مناسبی نداشته باشد، با وزن کمتر از حالت طبیعی متولد خواهد شد.
  5. استعمال دخانیات یا مصرف الکل و یا سایر داروهای غیر مجاز در طول مدت حاملگی توسط مادر: چنانچه مادر در طول مدت حاملگی به مصرف هر یک از این مواد ذکر شده معتاد باشد، نوزاد به هنگام تولد وزن کمتر از معمول خواهد داشت. برخی از نوزادان که جثه درشت تر یا کوچک تر از حد معمول دارند ممکن است در سازگاری و انطباق با زندگی خارج رحمی دچار مشکلات فراوان شوند. برای اینکه پزشک متخصص نوزادان متوجه شود که وزن تولد نوزاد کمتر یا بیش تر از حد طبیعی است، از منحنی رشد استفاده می کند و با استفاده از منحنی رشد پایش رشد کودک را کنترل می نماید در هنگام ترخیص از بیمارستان به مادر کارت پایش رشد را تحویل می دهند. در این کارت، اندازه وزن، قد و دور سر نوزاد در منحنی رشد علامت گذاری شده است. شما هر بار که نوزاد را نزد پزشک اطفال می برید باید کارت پایش را همراه داشته باشید تا پزشک در هر معاینه بالینی، قد، وزن و دور سر کودک را اندازه گیری کرده و در کارت منحنی رشد ترسیم نماید.

رشد طبیعی به این معنی است که

منحنی رشد طبیعی باید پیوسته موازی یکی از خطوط کارت پایش رشد و در ادامه منحنی خود کودک پیش رفته و در فاصله منحنی پایین و منحنی بالای کارت پایش رشد قرار گیرد. قابل ذکر است که منحنی همیشه کاملاً صاف و یکنواخت نیست و ممکن است با نواسانات جزیی همراه باشد.

تعادل در تغذیه کودکان و نوجوانان

رژیم غذایی باید تعادل بین پروتئین، کربوهیدرات و چربی داشته باشد. کودکان و نوجوانان نیاز به تعادل این مواد غذایی بیشتر از بزرگسالان دارند. این تعادل می‌تواند به افزایش رشد و توسعه بدنی کمک کند.

مصرف مواد غذایی سالم

مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی به عنوان مواد غذایی سالم برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود. این مواد غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که برای رشد و سلامت بدن کودکان و نوجوانان بسیار مهم هستند.

کنترل مصرف نمک

مصرف زیاد نمک می‌تواند به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی در کودکان و نوجوانان منجر شود. بنابراین، سعی کنید از نمک کمتر استفاده کنید و از جایگزین‌های نمک مانند ادویه‌های طبیعی استفاده کنید.

مصرف مواد غذایی پر از فیبر

مصرف مواد غذایی پر از فیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل می‌تواند به بهبود عملکرد روده و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند ماهی، تخم مرغ و نمک دار کمک کرده است تا سطح ویتامین D بدن را افزایش دهد. ویتامین D برای حفظ استخوان‌ها و سلامت عمومی بدن مهم است.

تنوع در غذاها:

تنوع در غذاها می‌تواند به تامین نیازهای غذایی بدن کمک کند و از خطر بیماری‌های غذایی جلوگیری کند. سعی کنید از مواد غذایی متنوع استفاده کنید و هر روز از محصولات مختلف استفاده کنید.

خلاصه

رژیم غذایی مناسب برای کودکان و نوجوانان شامل تعادل در مصرف مواد غذایی، مصرف مواد غذایی سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی، کنترل مصرف نمک، مصرف مواد غذایی پر از فیبر و مواد غذایی غنی از ویتامین D و تنوع در غذاها می‌باشد. توجه به این رژیم غذایی می‌تواند به رشد و سلامت بدن کودکان و نوجوانان کمک کند.

محمد حسین زارع خورمیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *