بزن بریم
منوی دسته بندی

علت غش رفتن دست و پا

علت غش رفتن دست و پا

برای دیافت برنامه غذای ویژه خواب رفتگی دست و پا و تعادل بدن و کاهش وزن اینجا کلیک کنید

خواب رفتن، گزگز و مورمور شدن دست و پا را همه‌مان تجربه کرده‌ایم، اما همین حس خواب رفتن و مورمور شدن اگر طولانی و مکرر شود، می‌تواند نشانه وجود برخی مشکلات در بدن ما باشد.

سندروم ضعف پاها باعث ایجاد احساس  ناراحتی و گزگز پا در ساق پا ها میشود.به همین دلیل برای آرام شدن پاها شما مجبور به تکان دادن پاهایتان هستید. ضعف رفتن ساق پا زمان استراحت ودرپایان روز اتفاق می افتد.اگر علائم این عارضه خفیف باشد درمان پا درد نیاز نیست اگر این شرایط باعث ایجاد ناراحتی درفرد شوند بوسیله مصرف دارو می توانید علائم را کاهش دهید و علت ضعف رفتن ساق پا را رفع میکند .

میزان علائم ضعف پا متفاوت است این علائم شامل ضعف های خفیف درساق پا دربعضی ازروزها هنگا م عصر ودرد های شدید که درهرروز عصروشب یا درطول روز رخ میدهد وباعث برهم زدن خوا ب شما میشود.خیلی ازافراد زمانیکه دچارضعف های شدید شدند پای خود را به جایی میکوبند. درصورتیکه فرد ی دچار دردهای خفیف وشدید شود ممکن است باعث ایجاد نگرانی وافسردگی در اوشود.
خونرساني ناكافي به بدن
به خواب رفتن يا سوزن سوزن شدن دست و پا علامتي از يك اختلال است كه نبايد به سادگي از آن گذشت. گردش خون نا كافي ساده ترين علتي است كه به اين عارضه نسبت داده مي شود.
با توجه به اين كه اكسيژن لازم سلول هاي مختلف بدن از طريق گردش خون تامين مي شود، ثابت ماندن، بي تحركي و يا تحت فشار قرار گرفتن اعضاي بدن از جمله دست و پا مانع اكسيژن رساني كافي به سلول ها شده و آنها را بي حس مي كند.
ايستادن يا نشستن به مدت طولاني يكي از شايعترين علت هاي به خواب رفتن اندام ها بخصوص پاها است. در اين موارد با تغيير حالت وخارج كردن عضو به خواب رفته از حالت فشرده بايد خون بيشتري به عضو رسانيده شود.
قدم زدن در محيط كار و پرهيز از ايستادن يا نشستن به مدت طولاني از بروز چنين عارضه اي پيشگيري مي كند.
بي خطر ترين علت به خواب رفتن دست يا پا بي تحركي است ولي با تغيير حالت بايد برطرف شود، در صورتي كه پس از برگشتن به حالت عادي اين عارضه بهبود پيدا نكرد، بايد به پزشك مراجعه شود.

كمبود هاي تغذيه اي
كمبود برخي ويتامين ها و املاح، مصرف بعضي از دارو ها، كاهش گردش خون به دنبال گرفتگي عروق خوني، ديابت، ميگرن، بيماري مولتي پل اسكلروز، ضربه، حمله قلبي، اختلالات غده تيروئيد، تبخال، تحت فشار قرار گرفتن نخاع، راديو تراپي، سندرم تونل كارپ، مصرف توتون و تنباكو و آسيب به مهره هاي گردن يا كمر از مهم ترين علل به خواب رفتن دست و پا به شمار مي روند.
تيامين يا ويتامين ب1 از ريزمغذي هايي است كه در گردش خون بدن نقش مهمي دارد.
كمبود اين ويتامين در بدن باعث سردي دست و پا و تضعيف گردش خون شده و عملكرد سيستم قلبي – عروقي و عصبي را بر هم مي زند.نياز روزانه بدن انسان به ويتامين ب1، 4/1 ميلي گرم است كه كمبود آن علاوه بر عوارض فوق، خستگي، ضعف، كاهش اشتها و به خواب رفتن دست و پا را به دنبال دارد.
دانه هاي خوراكي و غلات غني از ويتامين ب1 است كه بايد در رژيم غذاي گنجانده شود. نوشيدن روزانه بيش از سه فنجان قهوه باعث دفع ويتامين ب1 مي شود و با كاهش سطح اين ريز مغذي گردش خون كندتر و به خواب رفتن اندام ها آغاز مي شود.

كمبود ويتامين ب2
ريبوفلاوين يا ويتامين ب2 از ريز مغذي هايي است كه در عملكرد سيستم عصبي انسان نقش مهمي ايفا مي كند.
كمبود ويتامين ب2 باعث التهاب اعصاب مي شود و علائمي شبيه به بيماري مولتي پل اسكلروز به وجود مي آورد.
در ام.اس يا مولتي پل اسكلروز كه ناشي از التهاب سيستم عصبي است، پروتئين ميلين سلول هاي مغزي كه اطراف رشته هاي عصبي را گرفته است تخريب مي شود و فرد را دچار علائمي مانند ضعف عضلاني، لرزش دست يا پا، اختلال ذهني و حسي، به خواب رفتن يا سوزن سوزن شدن آن مي كند. علي رغم آن كه علت دقيق اين بيماري هنوز مشخص نشده است، مكمل غذايي و ماساژ درماني در درمان ام.اس مفيد واقع شده است.
گوشت قرمز و سفيد، غلات، حبوبات بخصوص عدس، قارچ، ماهي و دانه آفتابگردان مواد غذايي غني از ويتامين ب2 است كه بدن انسان روزانه به 4/2 ميلي گرم از آن احتياج دارد.

نقش ويتامين ب5

برای دیافت برنامه غذای ویژه خواب رفتگی دست و پا و تعادل بدن و کاهش وزن اینجا کلیک کنید

سلامت پوست، عضلات و اعصاب بدن انسان ارتباط مستقيم با سطح ويتامين ب5 در گردش خون دارد.
اين ويتامين براي رشد مو ها لازم است و سوخت و ساز بدن را كنترل مي كند.
آزادسازي انرژي از كربوهيدرات ها، چربي ها، پروتئين و ترشح برخي هورمون ها مانند كورتيزول از مهمترين اعمال ويتامين ب5 در بدن است.
تحقيقات نشان داده است كمبود ويتامين ب5 در بدن باعث سردي انتهاي دست و پا، سوزن سوزن شدن آن و ضعف عضلاني مي شود.گز گز دست و پا، مشكلات قلبي، افسردگي و از همه مهمتر گرفتگي عضلاني از ديگر علل كمبود ويتامين ب5 در بدن است.
گوشت، سبزيجات، غلات، شير، لبنيات و حبوبات از جمله عدس از منابع غني ويتامين ب5 است كه نياز روزانه بدن يعني 5 تا 10 ميلي گرم بايد از طريق آن تامين شود.
علاوه بر ويتامين هاي گروه ب، كلسيم، پتاسيم و سديم ريز مغذي هايي هستند كه كمبود آنها باعث به خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا مي شود. بر اين اساس مصرف لبنيات، ميوه و سبزي بخصوص در سالمنداني كه دچار گرفتگي عروق شده اند اهميت زيادي دارد.

سندروم تونل كارپال
آسيب به اعصاب، التهاب آن و يا تحت فشار قرار گرفتن عروق و اعصاب بين مهره ها يكي از عواملي است كه باعث خواب رفتگي اعضاي بدن بخصوص دست و پا مي شود.
در حال حاضر يكي از شايعترين علل به خواب رفتن يا بي حس شدن انگشتان دست، سندرم تونل كارپال است. اعصاب اصلي دست از ميان حلقه اي كه بين استخوان هاي مچ دست وجود دارد مي گذرد.
در صورتي كه رباط هاي موجود در حلقه دست به هر علتي از جمله كشش يا فعاليت بيش از اندازه ملتهب شده باشد و حلقه بين استخوان هاي دست تنگ شده و عصب بين آن بشدت تحت فشار قرار مي گيرد. در اين حالت، دست دچار درد و ضعف مي شود.
افراد مبتلابه سندرم تونل كارپال معمولاً هنگام نوشتن، تايپ و يا بلند كردن اشيا دچار مشكل مي شوند. استراحت، ثابت نگه داشتن دست، داروهاي ضد التهاب، استراحت دادن به دست هنگام كار، فيزيوتراپي و در نهايت جراحي روش هاي درماني است كه براي كاهش علائم اين عارضه توصيه مي شود.

آسيب هاي ستون فقرات
آسيب در ناحيه مهره هاي گردن و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب آن از ديگر اختلالاتي است كه باعث به خواب رفتن يا سوزن سوزن شدن بازوها يا دست ها مي شود.اين در حالي است كه تحت فشار قرار گرفتن اعصاب كمر بر اثر ديسك، سوزن سوزن شدن يا گزگز شدن پاها را به دنبال دارد.
سياتيك عصب اصلي پا است كه به صورت چهار رشته از ميان مهره هاي بخش انتهايي ستون مهره ها خارج مي شود. هر گونه جابه جايي ديسك باعث برآمدگي عصب و تحت فشار قرار گرفتن آن مي شود كه در نهايت درد و احساس خواب رفتگي پا و انگشتان آن را به وجود مي آورد.
با توجه به اين كه اولين گام در رابطه با به خواب رفتن اندام، درمان عوامل به وجود آورنده آن است، پيگيري و درمان بيماري هاي زمينه اي فيزيوتراپي و ورزش در اولويت قرار دارد.

مسمومیت ویتامینی
اگرچه گروه ویتامین های B بی ضرر هستند، اما استفاده بیش از اندازه ویتامین B6 می تواند مسمومیت ایجاد کند که این مسمومیت خود را به صورت بی حسی دست و پا نشان می دهد.برای جلوگیری از خواب رفتن دست هنگام خواب، آن را زیر بالش یا سرتان قرار ندهید.

بیماری گیلن  باره
بیماری گیلن  باره نیز با علائم خواب رفتن دست و پا، کرختی و بی حسی آغاز می شود که ممکن است این علائم با معاینه پزشک در بیمار تشخیص داده نشود. اما در هر صورت خود بیمار از حالت های اختلال حسی در اندام های خود آگاه است.

عمل جراحی دست
این حالت باعث تحریک یا آسیب عصب می شود.

برای دیافت برنامه غذای ویژه خواب رفتگی دست و پا و تعادل بدن و کاهش وزن اینجا کلیک کنید

– دیابت
خواب رفتن دست و پا حتی هنگام بیداری ممکن است نشانه دیابت باشد.مهم ترین و شایع ترین بیماری مربوط به اعصاب محیطی، دیابت است که در تغذیه اعصاب اختلال ایجاد می کند و از آنجا که هر چه طول اعصاب بیشتر باشد تغذیه آن ها بیشتر با مشکل مواجه می شود، اعصاب پاها آسیب پذیرترند و خواب رفتگی پاها در دیابت بیشتر مشاهده می شود. علاوه بر خواب رفتن دست و پا، در بیماران دیابتی، انواع اختلالات حسی از جمله کرختی، بی حسی، سوزن سوزن شدن و گزگز کردن دست و پا نیز مشاهده می شود.

آرتریت
بیماری آرتریت باعث التهاب و درد مفاصل بدن می شود. این بیماری باعث تحریک و آسیب اعصاب در ناحیه مفاصل نیز می شود.

گردش خون ضعیف
شایع ترین علت خواب رفتن دست ها و پاها در خواب، کاهش جریان خون در دست ها و پاها است که با تغییر دادن حالت خواب می توانید آن را رفع کنید.

خواب رفتن بدنبال فشار به ریشه اعصاب محیطی

نتیجه تصویری برای علت غش رفتن دست و پا

 اعصاب محیطی بعد از عبور از اندام برای ورود به نخاع از درون سوراخ بین مهره ای و از مجاورت دیسک بین مهره ای عبور میکند. فتق دیسک بین مهره ای که نوعی جابجایی این دیسک است میتواند به ریشه عصبی مجاورش فشار آورده و موجب خواب رفتگی عصب مربوطه شود. فتق دیسک های گردنی موجب خواب رفتن دست ها و فتق دیسک های کمری موجب خواب رفتن پاها میشوند. بطور مثال هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای پنجم و ششم گردنی موجب خواب رفتگی اطراف شست دست و فتق دیسک بین مهره های چهارم و پنجم کمری موجب خواب رفتگی قسمت داخلی ساق و شست پا میشود.

این بیماران معمولا همراه با بیحسی دست یا پا دچار درد گردن و یا کمر و انتشار درد به دست یا پا هم هستند. بسیاری از بیماران مبتلا به فتق دیسک بین مهره ای با انجام نرمش هایی برای تقویت عضلات گردن و کمر بهبود میابند ولی بعضی از آنها نیاز به عمل جراحی پیدا میکنند.

ديگر عوامل موثر
متخصصان به خواب رفتن يا بي حس شدن دست و پا را علايم هشداردهنده اي از برخي بيماري ها مي دانند.
اختلال اعصاب محيطي، پاركينسون، ميگرن، افسردگي، آلزايمر و انواع ناهنجاري هاي خواب از مهمترين اين عوارض به شمار مي رود.
ديابت از بيماري هاي شايعي است كه با افزايش ميزان قندخون موجب وارد شدن آسيب به چشم، قلب، كليه، گوارش، مجاري ادرار، كاهش وزن و كج خلقي مي شود.
علاوه بر موارد فوق، آسيب به اعصاب يكي ديگر از عوارض افزايش قندخون است كه باعث گزگز و بي حسي اندام بخصوص پاها مي شود.
درمان دارويي ديابت، رژيم غذايي مناسب و ورزش منظم مهمترين راه درمان اين عارضه محسوب مي شود.
افزايش كلسترول خون عارضه ديگري است كه با سخت كردن جدار عروق و انسداد آن از خونرساني به اندام هاي بدن جلوگيري مي كند.
در اين شرايط اكسيژن رساني ناكافي به اعضاي بدن باعث سوزن سوزن شدن دست و پاها حتي هنگام پياده روي مي شود.
به خواب رفتن دست يا پا بدون علت، احساس درد در ناحيه گردن، ساعد يا انگشتان، بي حس شدن پا و تشديد آن هنگام پياده روي، وجود كهير يا تحريكات پوستي روي دست يا پاي بي حس شده، سرگيجه، گرفتگي عضله يا ديگر علايم غيرطبيعي، ضعف يا بي حسي همراه با گزگز و بي حسي پس از آسيب به كمر يا گردن از علايمي است كه بايد جدي گرفته شوند.
گيجي، اختلال در راه رفتن و يا از دست دادن كنترل نيز از ديگر شواهدي است كه نبايد نسبت به آن بي تفاوت بود.
علاوه بر درمان بيماري هاي زمينه اي، تغيير وضعيت و قدم زدن در فاصله انجام كارهاي طولاني مدت مانند ماشين نويسي يا خياطي مانع از كاهش اكسيژن رساني به اندام مي شود و از گزگز آن پيشگيري مي كند.
ورزش روزانه، پياده روي، دو و شنا باعث بهبود جريان خون مي شود. استفاده از جوراب ضخيم و كفش مناسب براي افرادي كه بيشتر اوقات دچار گزگز يا بي حسي پا مي شوند از وارد شدن صدمات بيشتر جلوگيري مي كند. همچنين گرمادرماني و قرار دادن پاها در آب گرم به مدت 20 دقيقه باعث بهبود جريان خون مي شود.

ايرج خسرونيا

برای دیافت برنامه غذای ویژه خواب رفتگی دست و پا و تعادل بدن و کاهش وزن اینجا کلیک کنید

متخصص گوارش، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

به طور طبيعي، مويرگ ها، عروق و اعصاب اصلي بدن به شاخه هاي فرعي باريكتري تقسيم مي شوند كه تا انتهاي انگشتان دست و پا ادامه پيدا مي كنند.
گاهي اوقات عروق و اعصابي كه گردن يا كمر را عصب رساني مي كنند در اثر جابه جايي مهره يا ديسك تحت فشار قرار گرفته و دچار آسيب مي شوند بنابراين گزگز يا سوزن سوزن شدن بازو، انگستان دست و پا يكي از شايع ترين نشانه هاي تحت فشار بودن اعصاب گردن يا ستون فقرات است.
ديسك كمر يا گردن عارضه اي است كه در اثر ضربه و يا با افزايش سن و جابه جايي مهره ها به وجود مي آيد. انجام حركات كششي تحت نظر پزشك و فيزيوتراپي كمك زيادي به كاهش علائم ديسك و گزگز اندام مي كند.املاح و ويتامين ها ريزمغذي هايي هستند كه ميزان كافي آن در خون با سلامت عروق و اعصاب مرتبط است.
كلسيم از جمله املاح معدني است كه براي عملكرد سلول هاي جدار عروق ضروري است.
كمبود اين ريزمغذي در بدن علاوه بر تاثير بر بافت و استحكام استخوان ها، باعث انقباض عروق خوني مي شود و علائمي مانند گزگز و سوزن سوزن شدن دست و پا را به وجود مي آورد.
كمبود كلسيم در موارد شديد موجب تشنج و لرزش دست يا پا مي شود.
آهن نيز از املاحي است كه براي ساخت و ساز گلبول هاي قرمز خون ضروري است.
در صورت كمبود آهن و ابتلابه كم خوني، تعداد گلبول هاي قرمز خون كاهش پيدا مي كند و در نتيجه مهمترين عمل سلول هاي خوني كه اكسيژن رساني به بافت ها است مختل مي شود.
اكسيژن رساني ناكافي به اندام هاي بدن، موجب سردي، تيرگي و بي حسي آن مي شود. از آنجا كه زنان بيش از مردان در معرض ابتلابه كم خوني قرار دارند، استفاده از منابع غني از آهن مانند گوشت، تخم مرغ و حبوبات بخصوص در دوران بارداري اهميت بسزايي در پيشگيري از اين عارضه دارد. مصرف سيگار، توتون و تنباكو با اختلال در خونرساني به اعضاي مختلف بدن مانع از اكسيژن رساني كافي مي شود و به خواب رفتن دست و پا را به وجود مي آورد.
اختلالات مادرزادي ستون فقرات، تنگي عروق مادرزادي و خونرساني ناكافي از قفسه سينه به سمت اندام ها از علل ديگر خواب رفتن دست و پا است.
اگرچه اغلب گزگز دست و پا مربوط به حالت هاي نامناسب هنگام نشستن، ايستادن و خوابيدن است ولي اين عارضه هنگامي كه چندين مرتبه در هفته اتفاق بيفتد و با تغيير وضعيت برطرف نشود بايد جدي گرفته شود.
آزمايش خون، راديوگرافي از گردن و مهره هاي كمر، بررسي فشار خون و عروق خوني مهمترين راه هاي تشخيص اين عارضه است كه بايد توسط پزشك متخصص انجام شود. مصرف مواد غذايي سرخ كرده و غذاهاي آماده با افزايش ميزان چربي هاي موجود در خون موجب تنگي عروق و خونرساني ناكافي به اعضا مي شود بنابراين مصرف آنها بايد به حداقل برسد. سبزيجات تازه، ميوه و لبنيات با تامين ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن از كمبود ويتامين ها و املاح بخصوص كلسيم پيشگيري مي كند.

درمان

برای دیافت برنامه غذای ویژه خواب رفتگی دست و پا و تعادل بدن و کاهش وزن اینجا کلیک کنید

در مان اصلی # ماساژ با روغن سیاه دانه

تغذیه سالم

  • تمرینات ورزشی

شواهد زیادی وجود دارد که حاکی ازاین مورد است که انجام تمرینات منظم درطول روز میتواند باعث کاهش علائم ضعف رفتن ساق پا وکاهش حرکات ساق پا که هنگام خواب باعث برهم زدن خواب میشود شود.

به عنوان مثال افرادی که دچا رضعف پا هستند به دوگروه تقسیم شدند وبرروی آنهامطالعاتی انجام داده شد یک گروه آنها 3 جلسه دریک هفته تمرین انجام دادند وگروه دیگر هیچ تمرینی انجام ندادند بعد ازگذشت 20هفته گروهی که تمرینات خاص انجام داده بودند درمقایسه با گروه دیگر دچار کاهش علائم شده بودند.اما برای اطمینان از این مطالعات تحقیقات بعدی نیازاست انجام این تمرینات باعث ایجاد ضرر نمیشود وشما میتوانید برای بهبود علائم این تمرینات را انجام دهید.

پیشگیری از خواب رفتن دست ها موقع خواب
– هنگام خواب، دست ها را زیر بالش یا سر قرار ندهید.
– روی دست ها نخوابید، زیرا این امر باعث قطع گردش خون می شود.
– کف دست را هنگام خوابیدن مشت نکنید و باز بگذارید.
– دست ها را روی قلب قرار دهید تا بی حسی آن برطرف شود.
– ورزش های مخصوص برای تقویت شانه، گردن و دست ها را انجام دهید.
– در صورت ابتلا به سندروم تونل کارپل که باعث به خواب رفتن یا بی حسی دست می شود،از داروی ضدالتهاب با تجویز پزشک استفاده کنید.

برای دیافت برنامه غذای ویژه خواب رفتگی دست و پا و تعادل بدن و کاهش وزن اینجا کلیک کنید

نوییسنده و جمع آوری : محمد حسین زارع خورمیری

منابع :

بهاره حميدي در روزنامه ایران

akairan.com

گردآوری سلامت اکاایران گردآوری سلامت اکاایران

محمد حسین زارع خورمیزی

یک نظر

  • شیرین گفت:

    سلام خدمت شما
    هفت ماهه که دچار پرش عضلات شدم که از روی پوست هم مشاهده میشه و دقیقا بعد از واکسن دوز سوم کرونا این مشکل شروع شد،ام آر آی از سر و گردن دادم و تست عصب،هیچ مشکلی نبود،مشکل عمده دیگه ای که دارم اینه که خیلی از صبح ها بیدار که میشم ران پاهام بخصوص قسمت بالای زانو،حس نداره و حدود ۱۰ ثانیه بعدش حسش با یه حس کشش بد در اعصاب ران پا،برمیگرده،همش ترس اینو دارم که یه روز صبح که این مشکل برام پیش میاد حسش دیگه برنگرده،اون لحظه که بیدار میشم اگر از تخت بخوام پایین بیام زمین میخورم،ازتون خواهش میکنم بگید مشکل من چیه،ممنونم ازتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *