بزن بریم
منوی دسته بندی

گیاه خواری : فواید و مضرات

گیاه خواری : فواید و مضرات

اگر دوست دارید رژیم درست گیاه خواری را دریافت کنید اینجا کلیک کنید

با توجه به اینکه در یک الگوی غذایی سالم برای همه افراد، بیشتر توصیه می‌شود عمده کالری‌های موردنیاز بدن از طریق مواد غذایی گیاهی دریافت شود. در هرم‌های خوراکی تقریبا 55 تا 65 درصد به غلات اختصاص داده شده‌ است و همان‌طور که همه می‌دانند غلات در جرگه منابع گیاهی قرار دارند. 15 تا 20 درصد به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات اختصاص داده‌ می‌شود. بخش کوچک‌تری که پنیر و تخم‌مرغ هم در آنها جای می‌گیرند، بخش گوشت‌ها را تشکیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و کم‌چرب در بخش دیگری از این هرم قرار می‌گیرد. با این وصف در تمام راهنماهای غذایی توصیه می‌شود بخش عمده دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی گیاهی باشد.

اما در کشورهایی مانند کشور ما که تکنولوژی صنایع غذایی خیلی پیشرفته نیست به طوری که بتوان مواد مغذی کلیدی را به سایر خوراکی‌های گیاهی اضافه کرد، درواقع شاید نتوان عناصر کلیدی مثل آهن، روی، ویتامین A و ویتامین C را همراه کلسیم که منبع اصلی آنها مواد غذایی حیوانی هستند در منابع غذایی گیاهی غنی کرد. اگر هم در کشور بتوانیم این عناصر کلیدی را در مواد غذایی گیاهی غنی کنیم شاید فراهم زیستی آنها برای بدن مناسب نباشد بنابراین در کشور ما پیروی از اصول گیاهخواری می‌تواند بسیار خطرناک باشد به‌خصوص برای گرو‌ه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند.
اگر این گروه در کشور ما گیاهخوار شوند نمی‌توانند همه موادمغذی موردنیاز بدنشان را از طریق منابع گیاهی تامین کنند. مسلم است این افراد دچار سوءتغذیه و مشکلات این‌چنینی خواهند شد. گروه‌های آسیب‌پذیر دیگر هم مانند سالمندان که اتفاقا نیازشان به مواد مغذی تغییر کرده دچار مشکلات مشابهی در کمبود دریافت مواد مغذی موردنیاز می شوند که البته این مساله می‌تواند شامل حال مادران باردار و شیرده هم بشود و حتی آنها را بیشتر هم تحت‌تاثیر این مسائل قرار دهد.

گیاهخواری چه نوع رژیمی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

گیاهخواری یک مدل ثابت غذا خوردن نیست که فقط در آن منابع حیوانی حذف شود. انواع مختلفی از گیاهخواری با درجه‌های مختلف حذف منابع حیوانی وجود دارد که از ماهی گیاهخواری، ماکیان گیاهخواری، شیر- تخم‌مرغ گیاهخواری تا انواعی که نه‌تنها صرفاً گیاهخوارند بلکه گیاهان را خام می‌خورند (خام گیاهخواران) متفاوت هستند اما یکی از متعادل‌ترین رژیم‌های گیاهخواری شیر- تخم‌مرغ گیاهخواری است که در آن فرد لبنیات و تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئینی دریافت می‌کن

گیاهخواری به درمان همه بیماری‌ها به ویژه سرطان کمک می‌کند.

اگر دوست دارید رژیم درست گیاه خواری را دریافت کنید اینجا کلیک کنید

احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها با مصرف سبزیجات می‌تواند کاهش پیدا کند؛ برای مثال سرطان‌هایی چون سرطان پستان، پروستات و تخمدان که وابسته به هورمون هستند، در گروه این سرطان‌ها قرار می‌گیرند ولی هیچ تحقیق علمی درباره اینکه خام گیاهخواری باعث درمان سرطان می‌شود وجود ندارد؛ حتی در برخی از موارد سرطان، فرد باید مصرف یکسری از مواد گیاهی را حذف کند تا بهبود حاصل شود که در این رابطه می‌تواند به سویا اشاره کرد.

افراد خام‌ گیاهخوار برای تأمین کلسیم و پروتئین هیچ احتیاجی به دارو، ویتامین و مکمل غذایی ندارند.

چنین ادعایی درست نیست و بدن به ویتامین و املاح احتیاج دارد که این مواد باید حتماً از مواد غذایی تأمین شوند. منابع گیاهی یا غذاهای گیاهی برای تأمین برخی از ویتامین‌های ضروری بدن، معمولاً فقیر هستند. رژیم خام گیاهخواری یک رژیم سنگین و سخت است و با حذف گوشت و لبنیات مشکلاتی برای این افراد به‌وجود می‌آید. به همین دلیل در رژیم‌های خام گیاهخواری و گیاهخواری متخصص تغذیه باید برای این دسته از افراد مکمل تجویز کند.

صبحانه

نهار

عصرانه

شام

شنبه

پنیر سویا با گردو و سبزی تازه

خورشت گل کلم

کاپ کیک پرتقالی

هموس یا

 ماست و  خیار خام وگان

۱شنبه

شیک موز با کره بادام

خورشت کرفس گیاهی

شکلات گیاهی

سمبوسه با سویا

۲شنبه

ترکیب شیره و ارده با نان

پلو مخلوط گیاهی

شیرینی گردویی

کتلت زنجبیل و لوبیا چیتی

۳ شنبه

پودینگ شکلاتی 

خوراک دال عدس

فرنی

میرزا قاسمی گیاهی یا           کبه(غذای لبنانی)

۴شنبه

 عسل خرما با نان سوخاری

آبگوشت گیاهی

کیک موز

سوسیس بندری

۵ شنبه

پودینگ با شیر نارگیل 

هویج پلو

شیرینی نارگیلی

سبزیجات بخار پز

جمعه

حلیم گیاهی

خورشت قیمه

رنگینک

خوراک ماش

در نهایت باید

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت برای یک فرد سالم استفاده از همه گرو‌ه‌های غذایی به‌طور متعادل ضرورت دارد مگر اینکه بتوان عناصر کلیدی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی، کلسیم، ویتامین ‌D و امثال اینها را که منبع اصلی‌شان مواد غذایی حیوانی هستند به گروه‌های غذایی گیاهی اضافه کرد.
با این وصف تاکید می‌کنم در کشور ما پیروی از برنامه‌های غذایی گیاهی و تبدیل شدن به گیاهخوار تام بدون شک می‌تواند مشکل‌ساز شود و درنهایت منشایی باشد برای بسیاری از مسائل سوء‌تغذیه‌ا
محمد حسین زارع خورمیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *