بزن بریم
منوی دسته بندی

طب سنتی و لاغری سریع شکم

طب سنتی و لاغری سریع شکم

اگر دوست داریم از برنامه ما استفاده کنید اینجا کلیک کنید

در طب سنتی برای درمان و کمک درمان باید ابتدا بر اساس مزاج بر روی بیمار کار کرد و مزاج مادر زادی بیمار را شناخت سپس مزاج عارضی یا همان غلبه را شناخت تا درمان بهتر جواب بدهد ابتدا مزاج را تعریف می کنیم

مزاج چیست؟

طبیعت انسان ها با هم تفاوت دارد، اگر بخواهیم سبک زندگی سالم و روش دستیابی به سلامت واقعی را تجربه نمائیم، باید به جسم و روان آدمی ازدیدگاه طب سنتی یا طب مزاجی ایران نظر کنیم.

تعریف ارکان:
قبل از آنکه به تعریف مزاج بپردازیم لازم است که با چند اصطلاح در طب سنتی آشنا شویم.
از دیدگاه طب سنتی عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان، چهار عنصر اصلی به شرح ذیل می باشند، به عبارتی دیگر اجزای اولیه بدن انسان و غیر انسان از اجسام بسیطی تشکیل شده اند که غیر قابل تقسیم به اجسام مختلفه دیگر می باشند که به آنها ارکان گفته می شود.

 

الف ) آتش که گرم و خشک است . ب ) هوا که گرم و تر است . ج ) آب که سرد و تر است . د ) خاک که سرد و خشک است.

تعریف مزاج:
هرگاه اجزای یک ارکان با دیگری در آمیزد به نوعی که اثر کند یکی در دیگری به قوت های خود که ضد هم اند و هر یکی تیزی دیگری را بشکند، همانندی فعل و انفعال در اجزا آن مرکب به حدی برسد که در همه اجزا کیفیتی یکسان پیدا گردد.
این کیفیت مرکب را مزاج گویند.
مزاج همان طبع است و آنرا نباید با خلط یا رکن اشتباه کنید، مزاج جسم نیست. بلکه گرمی، سردی، خشکی، و تری را مزاج گویند.

هرچیزی مزاجی دارد؟
این نکته قابل توجه است که هر چیز در این عالم هستی دارای مزاج است. حیوانات، گیاهان، فصول، سنین و اعضاء بدن که به ترتیب به آنها اشاره ای می کنیم:
1- حیوانات: هر موجود بسته به نوع فعالیت و خلقتش دارای مزاج خاص خود است. مثلاً گرگ مزاج گرم وخشک دارد و عنصر آتش در آن برتری دارد، شیر که حیوان شجاع و درنده ای است از خون غالب آفریده شده است و اگر چنین نباشد که اصلا شیر نیست و نمی تواند تمام خصوصیات یک شیر را داشته باشد – مورچه از جنس سوداست- زنبور از جنس صفراست- الاغ از جنس بلغم است.
2- گیاهان: در گیاهان وجود عناصر چهار گانه ارکان را با خوردن یا لمس آنها به وضوح می بینیم.گیاهانی که خوردن و حتی لمس آنها موجب گرمی و تشنگی فوری شده ویا حتی با تکرار در آنها در بدن ایجاد خارش وسوزش می شود را گرم وخشک می گوئیم.
گیاهانی که خوردن آنها موجب ایجاد گرمی می شود را گیاهان گرم و تر می گوئیم.
گیاهانی که موجب رفع حرارت، بدن شده و رفع تشنگی می کند. سرد وتر می نامیم.
گیاهانی که از گرمی بدن می کاهد اما تشنگی را برطرف نمی کند و با تکرار آنها در بدن ایجاد خشکی و لاغری می شود، سرد و خشک می گوئیم که مزاج تک تک گیاهان به تفکیک و با جزئیات در بحث مفردات، ذکر می شود.
همین جا یک نکته مهم لازم است ذکر شود:
در مجموع عناصر گرم وخشک را صفرازا ، گرم و تر را مولد خون
در مجموع عناصر سرد وخشک را سودازا و سرد وتر را بلغم زا نامگذاری می کنیم.
3- فصول :
بهار، مزاج گرم وتر دارد.
پاییز، سرد وخشک
تابستان، گرم و خشک
زمستان، سرد وتر
4- ساعات شبانه روز:
صبح: مزاج گرم وتر- بهاری
ظهر: گرم وخشک- تابستانی
عصر: سرد وخشک- پاییزی
شب: سرد وتر – زمستانی
5- اسنان (سن ها): انسان در سنین مختلف مزاجهای مختلفی دارد:
1- مرحله رشد ونمو (از تولد تا 30 سالگی) ، دارای مزاج گرم وتر است .
2- مرحله جوانی(30 تا 35 سالگی) ، مزاج گرم وخشک
3- مرحله میانسالی یا کهولت (35 سالگی تا 60 سالگی)، مزاج سرد و خشک
4- مرحله پیری (بعد از 60 سالگی)، مزاج سرد و تر

اگر دوست داریم از برنامه ما استفاده کنید اینجا کلیک کنید

درمان چاقی

حالا فرض کنید شخصی دچار چاقی شده ابتدا باید مزاج شناسی کرد

اول مزاج مادرزایی را پیدا میکنیم

سپس سن شخص را با مزاج هماهنگ می کنیم

و جنسیت را در نظر می گیریم

با این تفاسیر برای بیمارمان درمان می گذاریم

ولی به صورت عموم

عوامل بروز چاقی

باتوجه به توضیحات قبلی معلوم می شود که هر نوع افزایش حجم در بدن ناشی از کیفیت تری یا رطوبت است، پس غلبه رطوبت علت اصلی همه انواع چاقی و غلبه خشکی عامل اصلی همه انواع لاغری است.

عوامل افزایش تری
عوامل افزایش تری در بدن، فقط به خوردن خوراکی ها و نوشیدن آشامیدنی ها منحصر نمی شود و دایره گسترده ای دارد که شامل مواردی از سبک زندگی هم می شود؛ پرخوری. مصرف غذاها و داروهای رطوبت زا به صورت خوراکی یا مالیدنی. مثل زیاده روی در مصرف میوه های تر یا مالیدن مکرر روغن بادام شیرین به بدن. حمام رطوبت زا، یعنی حمام نه چندان گرم؛ زیرا گرمی اندک آن باعث باز شدن منافذ پوست و نفوذ رطوبت به داخل بدن می شود. سکون و نداشتن تحرک کافی، مصرف نکردن مواد تحلیل برنده رطوبت مثل انواع غذاهای خشک، دفع نکردن مواد زاید بدن، دفع خلط صفرا؛ زیرا به دلیل گرمی و خشکی مزاج، تحلیل برنده رطوبت است؛ خواب زیاد و نشاط.

عوامل افزایش خشکی در بدن
عوامل دیگری هم در بدن باعث تشدید خشکی می شود. این عوامل هم با آنکه درست نقطه مقابل عوامل افزایش تری هستند، اما درست مانند عوامل افزایش تری شامل خوردنی ها و آشامیدنی ها و البته مواردی مربوط به سبک زندگی می شوند:
کم خوری، مصرف غذاها و داروهای بسیار گرم که رطوبت ها را تحلیل می برند به صورت خوراکی یا مالیدنی، مصرف غذاها یا داروهای خشکی افزا به صورت خوراکی یا مالیدنی مثل مصرف غذاهای خشک و شور و نمک سود. خوابیدن در شن یا آفتاب گرفتن طولانی، تحرک و فعالیت بدنی بیش از حد، کم خوابی زیاد، بسته بودن راه های ورود غذا به اعضا، قرار گرفتن در هوای بسیار گرم و بسیار سرد، حرکت های نفسانی به افراط، مانند رنج یا عصبانیت و فعالیت فکری زیاد، توقف طولانی در حمام و دفع بیش از حد مواد از بدن به راه های مختلف مانند اسهال، استفراغ، ادرار یا تعریق.

غذاهایی را که خون غلیظ ایجاد می کنند مانند هلیم و کله پاچه، خمیرها، رشته و ماکارونی، مغز، جگر، قلوه، تخم مرغ سفت شده و پنیر تازه میل نکنید.
– خوردن غذاهایی که خون را رقیق و لطیف می کنند مثل انواع سبزیجات، گوشت پرندگان و سکنجبین توصیه می شود.
– نوشیدن آب گرم و سکنجبین نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی؛ یک لیوان آب داغ با یک قاشق غذاخوری سکنجبین طبی. مصرف درازمدت آب و مایعات گرم عوارضی دارد که باید با مشورت متخصص طب سنتی انجام شود.
– مصرف نکردن مایعات از نیم ساعت قبل تا 2ساعت بعد از غذا و بدون تشنگی حقیقی
– مصرف نکردن مایعات همراه با میوه ها

اکنون این داروهای خانگی فوق العاده آسان برای کاهش چربی را بیان میکنیم:

خوردن بادام چربی شکم را از بین می برد

به این طریق بادام را مصرف کنید:
6-8 بادام در طول شب خیس کنید. باید صبح ناشتا بخورید . با این حال، اگر روزانه آب لیموی ناشتا می خورید بادامها ی خیس شده را 30-40 دقیقه بعد بخورید
این باد مها  را میتوانید در صبحانه 
یا در سالاد  و یا  مخلوط فرنی و یا حتی به غلات صبحانه خود  به شیر اضافه کنید
زمانیکه احساس گرسنگی می کنید بادام را بجای اسنک بخورید

مالیدن روغنهای گرم به شکم

روغنهای گرم می تواند به کوچک کردن شکم بسیار کمک کند در این میان روغن سیاهدانه از همه گرمتر هست ولی زیاد استفاده کردن باعث می شود که چربی مفید هم از بین ببرد پس باید متعادل استفاده کرد

ترکیب سرکه با پودر دریا

اگر دوست داریم از برنامه ما استفاده کنید اینجا کلیک کنید

ترکیب سرکه با پودر دریا یک ترکیب بسیار عالی برای کوچک کردن شکم می باشد و آن به این صورت می باشد که داخل حمام نصف استکان سرکه سیب خانگی را با یک قاشق غذا خوری کف دریا مخلوط کرده و داخل حمام با لیف به شکم بزنید تا خوب قرمز شود

بهترین فرمول لاغری

حذف کردن وعده ناهار یکی از توصیه‌های طب سنتی ایرانی است. رعایت این نکته، هم باعث لاغری و آب شدن چربی‌های شکمی می‌شود و هم برای سلامت مفید بوده و همواره توصیه می‌شود. عمل هضم غذا برای سردمزاجان دیرتر از گرم‌مزاجان انجام می‌شود؛ بنابراین خوردن صبحانه کامل اول صبح و شام کامل اول غروب، بهترین فرمول غذایی است.

ملین را فراموش نکنید

خارج شدن فضولات از بدن، مقادیری از حجم و وزن بدن را کم می‌کند. اگر می‌خواهید شکم‌تان را لاغر کنید، باید فضولات جمع‌شده و بلغم لزج چسبیده به معده را دفع کنید. ملینات مانند انجیر خیسانده شده، آلو و فلوس جزء ملینات ساده‌ای هستند که می‌توان در برنامه غذایی جای داد.

اگر دچار یبوست هستید، باید از مُسهلات استفاده کنید که بهتر است با توصیه پزشک و به اندازه مشخص مصرف شود. سنا یکی از مسهلاتی است که این روزها زیاد مصرف می‌شود اما عواقبی به همراه دارد؛ بنابراین بدون تجویز پزشک از سنا استفاده نکنید.

غم و غصه چاق‌تان می‌کند

شاید باور نکنید اما حالات روحی و روانی شما تاثیر بسزایی در چاقی یا لاغری‌تان دارد. پس به‌ویژه به سردمزاجان توصیه می‌شود که غم و غصه را در دوران رژیم از خود دور کرده و با نشاط به فعالیت‌های روزانه بپردازند و از کم‌خوری و اصلاحات تغذیه‌ای غم به دل راه ندهند که سبب چاق شدن آنها شده و تمام زحمات و رنج‌های لاغر شدن‌شان را از بین می‌برد.

نخوردن شام. . . درست یا غلط؟

از منظر طب سنتی، حذف کردن وعده شام، نیرو و بنیه بدن را از بین برده و طبیعت بدن را تحلیل می‌برد. بهترین فرمول غذا خوردن، وعده شام زود‌هنگام است. برای کاهش وزن، رعایت همین فرمول کارگشاست.

اگر دوست داریم از برنامه ما استفاده کنید اینجا کلیک کنید

راه کلی

در کل اگر بدن را بر اساس مزاج بیمار گرم کنیم چربیهای شکم آب خواهد شد

محمد حسین زارع خورمیزی

یک نظر

  • عقیلی گفت:

    با عرض سلام و درود مطالب بسیار زیبا و کاربردی هست
    ممنون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *